Neočakávaný vodný kúpeľ elektrického zariadenia v hodnote približne 650 € nepoteší nikoho z nás. Ak vás táto nemilá udalosť náhodou postretla, nezúfajte a prečítajte si niekoľko užitočných rád, ako svojho miláčika zachrániť. Postup sa dá realizovať pri akomkoľvek iZariadení a fungovať by mal aj s gadgetmi od iných výrobcov.
6 krokov, ktoré je potrebné realizovať okamžite po kontakte s vodou
- Prístroj vytiahnite z vody tak rýchlo, ako sa dá (možno si hovoríte „samozrejmosť“, no veľmi dôležitá, pretože pri kontakte s vodou rozhodujú sekundy, takže naozaj konajte rýchlo).
- Prístroj okamžite vypnite.
- Ak používate púzdro alebo obal, demontujte ho – môže byť zdrojom vlhkosti. Ochranná fólia by vadiť nemala, vadiť môže iba v prípade, že obsahuje vzduchové bubliny, do ktorých sa mohla dostať voda.
- Zariadenie dôkladne vysušte, akýmkoľvek materiálom, ktorý dokáže absorbovať vodu (tričko, ponožka alebo čokoľvek čo je práve po ruke). Utrite prednú aj zadnú časť, boky a zvýšenú pozornosť venujte všetkým tlačidlám (power, home, hlasitosť, atď.) a otvorom (mikrofón, reproduktor, slúchadlový konektor, atď.) – snažte sa odstrániť každú viditeľnú stopu vlhkosti.
- Pre odstránenie vody zo slúchadlového konektora môžete použiť napríklad tyčinku na čistenie uší. Ak ju nemáte po ruke, použite hrot pera, cez ktorý pretiahnite spomínaný bavlnený materiál.
- Ihneď odpojte všetky periférie – slúchadlá, nabíjačku, USB kábel a pod.
- Teraz keď je všetká viditeľná vlhkosť preč, prístroj je pripravený na „ryžový kúpeľ“.
Vložte zariadenie do sáčku plného ryže
Potrebujeme:
- vzduchotesný sáčok – najlepšie s mechanickým zip-uzatváraním
- akúkoľvek bežne dostupnú ryžu – ideálne nie „natural“ (o tom neskôr)
- trpezlivosť na minimálne 36 hodín
Uzatvárateľný sáčok naplňte ryžou tak, aby bez problémov zakryla celý prístroj. Zariadenie vložte dnu a sáčok uzatvorte tak, aby v ňom ostalo trochu vzduchu (viď foto).
Použiť môžte akýkoľvek bežne dostupný druh ryže, no snažte sa vyvarovať tzv. „ryži naturál“, ktorá v balení obsahuje zbytkový biely prášok, ktorý sa pri kontakte s prístrojom môže dostať do jeho otvorov alebo tlačidiel. Po vložení prístroja do sáčku s ryžou ostáva už len čakať. Ideálne je takto zabalené zariadenie nechať v ryži čo najdlhšie. Odporúčaných 36 hodín je možné prekročiť – čím dlhšie budete trpezliví, tým je vyššia pravdepodobnosť, že elektronika bude opäť bezchybne fungovať.
Podarilo sa! Zariadenie funguje
Po uplynutí minimálne 36 hodín, otvorte sáčok s ryžou a vytiahnite zariadenie. Ak sú na ňom viditeľné akékoľvek zbytky vlhkosti, vložte ho späť a čakajte ďalej. Ak vyzerá v poriadku, skúste ho zapnúť bežným spôsobom. Ak všetko funguje korektne, máte šťastie a vaše zariadenie ste práve zachránili pred poškodením vodou.
Postup by mal fungovať v takmer všetkých prípadoch náhodného kontaktu zariadenia s vodou. Samozrejme môže nastať situácia, keď je prístroj pod vodou pridlho, v takom prípade úspešnosť celej operácie dramaticky klesá. Šance na úspech sú vyššie, ak sa váš miláčik neočakávane okúpal v obyčajnej (sladkej) vode. Horšie je to s vodou slanou, ktorá spôsobuje koróziu. Rovnako viac škody spôsobujú napríklad nápoje, ktoré po vyschnutí zanechávajú určite stopy.
Skontrolujte senzor kontaktu s kvapalinou
Po kompletnom vysušení, skúste skontrolovať tzv. „senzor kontaktu s kvapalinou“. Každý model iPhonu je vybavený snímačmi, ktoré sa po kontakte s vodou zafarbia na červeno. V takomto prípade sa na prístroj nevzťahujú záručné podmienky. Senzory nájdete na týchto miestach:
Čo ak po kontakte s vodou nefunguje všetko korektne?
Po kontakte iPhonu s vodou, najčastejšie dochádza k týmto poruchám:
- Tlačidlo Home dostatočne nereaguje – riešením môže byť napríklad, postup pri ktorom spustíte akúkoľvek iOS aplikáciu, následne pridržíte tlačidlo Power až kým sa neobjaví slider „Vypnúť“. Potom stačí dlhšie pridržať tlačidlo Home a iPhone sa vráti do základnej ponuky. (ide síce o vynútené ukončenie aplikácie, v niektorých prípadoch však práve tento postup pomôže pri zníženej odozve tlačidla Home). Ak tlačidlo Home nereaguje vôbec, existuje trik, pri ktorom je potrebné v Nastaveniach zapnúť „Asistovaný prístup“ a použiť tlačidlo Home na dotykovej obrazovke.
- Nefunkčný audio konektor – v tomto prípade neexistuje žiadna bežne dostupná alternatíva, ak aj napriek tomu chcete počúvať počúvať hudbu, existuje možnosť využiť napríklad USB dokovacie stanice.
- Nefungujúce tlačidlá pre kontrolu hlasitosti alebo tlačidlo Power – v prípade ovládania hlasitosti na iPhone existuje softvérové riešenie. Problémom môže byť tlačidlo Power, v takom prípade je potrebné dávať pozor na úplne vybitie batérie.
- Znížená odozva dotykového displeja – v tomto prípade môže pomôcť výmena displeja, problém však môže byť aj zložitejší a samotná výmena LCD panelu nemusí priniesť riešenie.
Máte osobnú skúsenosť s utopeným telefónom alebo iným zariadením? Neváhajte sa podeliť či už o svoje skúsenosti alebo vlastné finty, ktoré pri takomto „incidente“ pomohli vám.