V apríli, pred desiatimi rokmi, bolo hudobné odvetvie do značnej miery ovplyvňované Napsterom a digitálna distribúcia hudby bola vo všeobecnosti ignorovaná. Záchrana prišla spolu so službou, ktorej názov v tej dobe znel iTunes Music Store. Hlavne vďaka cene 99 centov za jednu skladbu, sa služba veľmi rýchlo stala jedným z najpopulárnejších legálnych online zdrojov hudby.
Nový model
Apple položil s iTunes Music Store novodobé základy pre distribúciu hudby, filmov, kníh a aplikácií. Tým, že zjednotil hudobný prehrávač, online obchod a softvér pre správu hudby, dramaticky zjednodušil hudobný zážitok a to aj napriek tomu, že jej nelegálne zdieľanie bolo v tom čase na výslní. Applu sa podarilo odpovedať na otázku, ako budú používatelia platiť za hudobný obsah.
„To oni vytvorili digitálny obchod s hudbou,“ vraví Michael Nash, bývalý šéf digitálnej distribúcie v spoločnosti Warner Music Group. „Apple naozaj dokázal vytvoriť spojenie medzi hudbou a technológiou a všetkým ukázal, ako má takýto model vyzerať aj po ekonomickej stránke.“
Dnes známy už iba ako iTunes Store – hudba, filmy, televízne relácie, knihy, obchod s aplikáciami a softvér pre správu hudobného obsahu oslavuje 28. apríla oslavuje svoje 10. výročie. iTunes Store dnes vstupuje do svojej druhej dekády a vynárajú sa otázky, či Apple udrží svoje dominantné postavenie v oblasti digitálnej distribúcie obsahu, či služba nezačne pomaly stagnovať, či Apple nezaspí na vavrínoch, aj v súvislosti s narastajúcim tlakom konkurencie.
Impozantné čísla
iPod bol do apríla 2003 podľa Applu svetovo najpredávanejším MP3 prehrávačom – predalo sa viac ako 700 000 kusov (pre porovnanie, v prvom štvrťroku 2013 bolo aj napriek postupne klesajúcemu dopytu predaných 5,6 miliónov iPodov). Apple pred spustením v iTunes Music Store ešte v roku 2002 uzavrel dohody so všetkými najvýznamnejšími hudobnými vydavateľstvami (BMG, EMI, Sony, Universal a Warner) a nova online distribučná platforma pri svojom spustení ponúkala približne 200 000 skladieb (v súčasnej dobe je to 26 miliónov). Jobs osobne jednal s každým zo spomínaných vydavateľstiev, aj keď v tom čase nebolo zvykom, aby sa CEO spoločnosti zúčastňoval podobných prezentácií.
Paul Vidich, vtedajší viceprezident Warner Music Group si spomína, ako za nim Steve Jobs priletel do New Yorku, aby mu osobne predstavil novú službu. Vidich dokonca sám navrhol jednotnú cenu 99 centov, za ktorú by mali byť skladby v iTunes Music Store dostupné – Jobs ho vraj od radosti takmer objal. Sony Music v tom čase požadovalo, aby jedna skladba stála minimálne 3 $, to však bolo priveľa. Psychologická cena 99 centov sa ujala okamžite a zabezpečila novej službe nebývalý úspech.
Za prvý týdeň sa predalo 1 milión skladieb, do konca septembra to bolo 10 miliónov. Za prvých 12 mesiacov fungovania sa ich predalo 50 miliónov. K úspechu iTunes Music Store určite dopomohli aj charakteristické reklamné spoty s tancujúcimi siluetami postáv, ktoré v ruke držali iPod a v ušiach mali dovtedy „netradičné“ biele slúchadlá. Po týchto reklamách sa stali biele slúchadla doslova modlou a ten kto ich nemal, akoby ani neexistoval. Podľa Jasona Hirschhorna, bývalého manažéra hudobnej stanice MTV, biele slúchadlá nosili všetci – od vysokopostavených manažérov multimediálnych spoločností, až po obyčajných ľudí.
iTunes Store dosiahol 1 miliardu predaných skladieb vo februári 2006 a ruka v ruke s úspechom online distribúcie hudby, šli aj predajné čísla hudobného prehrávača iPod. Tie vyskočili z niekoľko stoviek tisícov na 4 milióny v roku 2004, v nasledujúcom roku to už bolo 22,5 milióna a vrchol dosiahli v roku 2008, kedy sa predalo celkovo 55 miliónov kusov. V tomto roku Apple nahradil reťazec Best Buy na pozícii lídra v maloobchodnom predaji hudby. V priebehu ďalších dvoch rokov, sa vo februári 2010 stal iTunes číslom jeden v predaji hudby na svete.